KOTITYÖPALVELUYRITYKSEN OMAVALVONTASUUNNITELMA

Asiakaskoteihin tuotettavat tukipalvelut


1. PALVELUJEN TUOTTAJA

Yrityksen nimi: Yliruusi

Y‐tunnus: 2733994-4

Yrityksen sijaintikunta: Hämeenlinna

Yrityksen postiosoite: Välläntie 15

Postinumero: 13500

Postitoimipaikka: Hämeenlinna

Toiminnasta vastaavan henkilön nimi: Annukka Yliruusi

Puhelin: 050 569827

Sähköpostiosoite: annukka.yliruusi@gmail.com


Toiminimiyrittäjällä on kotityöpalveluiden ammattitutkinto sekä hygieniapassi.



2. YRITYKSEN TOIMINTAPERIAATTEET

Toiminta‐ajatus:

  • Toiminta-ajatus on tuottaa kiiretöntä kotityöpalvelua ikäihmisille heidän omassa kodissaan tai hoitolaitoksessa. Toimintaan kuuluu kaikenlainen arjen asioissa avustaminen: siivous, kauppa-asiointi, ruokapalvelu, vaatehuolto, asiointiapu, seurustelu ja ulkoiluseura.
  • Yritys tuottaa palveluita myös alihankintana Hämeen Terveyssisarelle (HT)

Arvot ja toimintaperiaatteet:

  • Toiminta on asiakaslähtöistä, kiireetöntä ja joustavaa, toimimme täysin asiakkaan toiveiden mukaan. Kunnioitamme asiakaidemme itsemääräämisoikeutta sekä omaa salassapitovelvollisuuttamme. Toimintamme on luotettavaa, läpinäkyvää, eettistä, tasa-arvoista ja aina ystävällistä. Tarkoitus on, että saamme joka tapaamisella hymyn nousemaan asiakkaan kasvoille! Toivomme että asiakkaamme voivat asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään ja tyytyväisinä.



3. ASIAKKAAN JA OMAISEN OSALLISTUMINEN JA ASIAKASPALAUTE

  • Asiakaspalautetta saamme ja pyydämme asiakkailtamme sekä heidän läheisiltään työn ohessa. Asiakaspalaute käsitellään välittömästi ja toimintaa kehitetään tarpeen mukaan.
  • Halutessa olemme yhteydessä omaisiin jokaisen käyntikerran jälkeen, jolloin palaute tapaamisista on välitöntä. Samalla saamme toiveita ja ideoita toimintamme kehittämisestä.
  • Pidämme säännöllisestoi palavereita HT:en kanssa, jossa käymme läpi mahdolliset palautteet ja toiveet, kehittäen toimintaamme jatkuvasti.


4. RISKIEN JA EPÄKOHTIEN TUNNISTAMINEN JA KORJAAVAT TOIMENPITEET

  • Toimintamme on hyvin läpinäkyvää ja teemme avointa yhteistyötä HT:en, omaisten ja Oma hämeen kotihoidon kanssa, keskustelemme ennakoivasti mahdollisista riskeistä puolin ja toisin.
  • Työskentelemme asiakkaan kotona, jossa tarkastelemme aina mahdollisia vaaranpaikkoja ja teemme ehdotuksia näiden asioiden muuttamiseksi. Esim. kompastumisvaara, erilaisien kulkutukien asennus, sähkölaitteiden toiminta, yleinen hygienia jne.
  • Siivouksessa vältämme arvokkaisiin esineisiin koskemista.
  • Jos asiakkaan voinnissa on jotain huolestuttavaa, yritys välittää tiedon omaisille ja/tai terveydenhoitajalle (Hämeen Terveyssisar) ja/tai Oma hämeen kotihoidolle.
  • Olemme tietoisia erilaisista säädöksistä ja tarvittaessa otamme yhteyttä mm. taloyhtiöön, omaisiin, hätäkeskukseen tai palolaitokseen. Hätätilanteessa soitamme 112.
  • Läheltä piti -tilanteet tai havaitut epäkohdat käsitellään välittömästi HT:n, asiakkaan ja/tai omaisten kanssa.
  • Havaitut epäkohdat korjataan yhteistyössä HT:en, asiakkaan ja/tai omaisten ja mahdollisten muiden tahojen kanssa (Oma Hämeen kotihoito, taloyhtiö, remonttifirmat, fysioterapeutti yms.).



7. YRITYKSEN TOIMITILAT, LAITTEET JA TARVIKKEET SEKÄ HENKILÖSTÖ

  • Yrityksellä on toimitilat muuta liiketoimintaa varten. Kotityöpalvelu tapahtuu kuitenkin asiakkaiden kodeissa ja heidän välineillään (siivous), joten huolto – ja varastotiloja ei tarvita.
  • Käytämme asiakkaiden laitteita ja välineitä tarpeen mukaan. Välineet huolletaan aina käytön jälkeen ja palautetaan omille paikoilleen asiakkaan kotona.
  • Yrittäjä toimii yrityksessään yksin


8. ASIAKASTURVALLISUUS

  • Kotityöpalveluun ei kuulu hoitotyötä
  • Otamme asiakkaita vain sen verran, että aikaa ja joustoa riittää kaikille palvelusuunnitelman mukaisesti. Sairastapauksista ilmoitamme välittömästi ja sovimme väliin jäävistä käynneistä / tuurauksesta yhdessä HT:en, asiakkaan ja omaisten kanssa.
  • Pyrimme saattaamaan jatkuvan avun tarpeessa olevat asiakkaat Oma Hämeen kotihoidon palveluiden pariin mahdollisimman nopeasti
  • Yritys ei vastaa asiakkaiden käytössä olevien turvalaitteiden ja hälytysjärjestelmien toimivuuden varmistamisesta


9. ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET

  • Ensimmäisellä tapaamisella laaditaan aina palvelusuunitelma joka kattaa laajasti palvelun tarpeen, sovitut asiat sekä tiedot sopimuksen irtisanomisesta. Asiakas on aina mukana tekemässä palvelusuunnitelmaa ja kunnioitamme hänen itsemääräämisoikeuttaan. Palvelusuunnitelmaa päivitetetään tarpeen mukaan.
  • Asikas saa itselleen kirjallisen kopion palvelusuunnitelmasta ja sopimusmuutoksista.
  • Asiakkaan itsemääräämisoikeus on aina etusijalla. Suojelemme asiakkaan yksityisyyttä salassapitovelvollisuuden mukaisesti.
  • Jos otamme haltuumme asiakkaiden avaimia, se kirjataan palvelusuunnitelmaan. Säilytämme avaimia lukitussa kaapissa.
  • Emme ota vastaan rahaa tai muuta omaisuutta kuin poikkeus/hätä -tapauksissa. Tällöin asia keskustellaan huolellisesti yhdessä asiakkaan ja/tai omaisten kanssa ja tarvittaessa dokumentoidaan kirjallisesti.
  • Jos asiakas kokee tulleensa epäsasiallisesti kohdelluksi tai haluaa tehdä reklamaation, käymme tilanteen läpi yhdessä HT:en, asiakkaan ja/tai omaisten kanssa. Reklamaatiot otetaan vakavasti ja toimintaa kohennetaan näiltä osin välittömästi.
  • Jos asiakas on kotihoidon asiakas, olemme tarpeen vaatiessa yhteydessä Oma Hämeen kotihoitoon puhelimitse tai välitämme kirjallisia viestejä toisillemme asiakkaan kotona olevan kalenterin tai muistilehtiön avulla.
  • Pitkät asiakassuhteet luovat luottamuksellisen ilmapiirin, jossa kaikilla on hyvä olla ja toimia.


10. YRITYKSEN TOIMINNAN LAADUN VARMISTAMINEN

Asiakkaiden toimintakykyä ja hyvinvointia ylläpitävä ja edistävä toiminta:

  • Pyrimme toiminnallamme ilahduttamaan ja helpottamaan asiakkaidemme sujuvaa arkea kotona.
  • Huolehdimme siisteydestä ja käytämme maalaisjärkeä, teemme likaisiakin töitä.
  • Keksimme virkistävää yhteistä puuhaa ja keskustelemme asiakasta kiinnostavista asioista. Teemme yhdessä asioita, jotka ovat ehkä jo poistuneet elämästä vanhuuden vuoksi: kulttuuriharrastus, käsityöt, musiikki yms.
  • Ulkoilemme yhdessä ja tarpeen mukaan mukana on apuvälineitä: sauvat, rollaattori tai pyörätuoli
  • Teemme yhdessä asiakkaan kanssa kaikenlaisia taloustöitä asiakkaan voinnin ja jaksamisen mukaan.
  • Saatamme asiakkaita heidän toivomiin kohteisiin: äänestykset, konsertit, lääkärikäynnit yms.
  • Autamme ravitsemukseen liittyvissä asioissa: leipominen, ruuan valmistus ja lämmitys.



Asiakkaan kodin siisteyden, pyykkihuollon ja jätehuollon järjestämiseen liittyvät asiat:

  • Käytämme asiakkaiden omia välineitä ja laitteita. Huollamme ja puhdistamme käyttämämme välineet oikeaoppisesti.
  • Noudatamme kodinkoneiden käyttöohjeita
  • Noudatamme asiakkaalle tuttuja tapoja ja heidän toiveitaan, mutta samalla pyrimme saamaan kodinhoitoon sääntöjen mukaiset, uudet ja hygieniset käytänteet. Vanhatkin tavat voivat muuttua ☺
  • Huolehdimme kierrätyksestä


Hygieniakäytänteet:

  • Pesemme kädet aina asiakkaalle mentäessä
  • Käytämme suojavarusteita epidemiatilanteissa
  • Huolehdimme hyvästä hygieniasta ja tartuntojen ehkäisemistä
  • Emme tee töitä sairaana


Toiminnan kehittäminen:

  • Pidämme itsemme tietoisina uusista apuvälineistä ja mahdollisuuksista tukea ikäihmisten arkea kotona
  • Pidämme yllä hyvät suhteet niin omaisiin kuin Oma hämeen kotihoitoon
  • Kuuntelemme asiakkaita ja heidän toiveitaan – jokainen on yksilö ja tulee kohdelluksi sen mukaisesti


11. ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELY

  • Palvelusuunnitelman lisäksi emme kirjaa asiakkaista itsellemme muuta kuin tuntimäärät ja laskutustiedot. Nämä tiedot säilytetään salasanalla lukitulla tietokoneella.
  • Asiakkaan hyväksymä viestintä käynneistä ja niiden sisällöstä omaisille tapahtuu sähköpostilla, puhelimitse tai whatsupilla.
  • Haluttaessa kirjoitamme kuvauksen käynnistä manuaalisesti asiakkaan omaan vihkoon, jota hän itse omassa kodissaa säilyttää.
  • Tietosuojavastaavan yhteystiedot: Annukka Yliruusi
  • Yritykseltä löytyy rekisteriseloste
  • Palvelusuunnitelmat säilytetään lukitussa kaapissa.


12. OMAVALVONNAN TOTEUTTAMISEN SEURANTA JA ARVIOINTI

  • Omavalvonnan toteutuminen tarkastetaan neljän kuukauden välein
  • Omavalvontasuunnitelma päivitetään tarvittaessa. Toimintaohjeisiin tulleet muutokset kirjataan viiveettä omavalvontasuunnitelmaan.
  • Omavalvontasuunnitelma vahvistetaan neljän kuukauden välien, vaikka muutoksia ei vuoden aikana olisi tehtykään.


Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa yrittäjä


4.1.2025, Hämeenlinna, Annukka Yliruusi